Alternativní styl života a stravy

K alternativnímu stylu života a stravy mohou přivést člověka různé příčiny. Tento článek se soustřeďuje především na praktickou a zdravotní stránku věci.
Zda jste dle odborné klasifikace vegani, ovovegetariáni, laktovegetariáni, laktoovovegetariáni, pescetariáni, pollotariáni, pescepollotariáni, to můžete zjistit na konci tohoto článku.

Alternativní způsob života a stravy je jistě šetrnější k naší planetě, stejně důležité je, aby byl šetrný ke zdraví toho, kde jej dlouhodobě aplikuje.
Čím více používaná alternativa stravy zužuje jejímu uživateli sortiment potravin v jídelníčku, tím jsou zdravotní rizika její aplikace vyšší, ale i přesto to jde . . .

Jaká jsou RIZIKA, ZÁSADY jak žít alternativně s minimálním rizikem ?

Následující informace jsou velmi aktuální především pro ty, kteří nejedí žádné maso a jen některé či žádné živočišné produkty.

1. Nejíte-li žádné maso, lze použít tzv. alternativní masa jako je Robi, Tempeh, Tofu, Seitan, Klaso apod. Jejich podstatou jsou obiloviny či luštěniny.
2. Zajistěte si v jídelníčku kompletnost esenciálních aminokyselin, možností jsou pokrmy obsahující současně obilovinu a luštěninu, např. rýži a čočku.
3. Dodržujte denní příjem 200g ovoce,500g zeleniny a týdenní příjem 450g mrkve, 900g listové zeleniny nebo brokolice
4. Je nutné si hlídat dostatečný příjem minerálů Ca, Fe, Mg, Se, vitamínu D a B12.
5. Při deficitu B12 jsou rizikem poruchy centrálního nervového systému, špatné zpracování živin ze stravy a nedostatek energie, špatná krvetvorba.
6. Při deficitu železa (Fe) nastává chudokrevnost (anémie) , únava, mdloby, horší přenos kyslíku v těle.
7. Důležitými alternativními zdroji jódu jsou mořská sůl, tablety s přírodním jódem, mořské řasy, doplňky stravy
8. Je důležité zajistit příjem selenu (Se) ve výši 100 mg denně, resp. 700 mg/týden, tj. cca 10 paraořechů/týden.
9. Není důležité jen rozhodnutí „Co nejíst“, ale ještě důležitější je znalost toho „Co jíst“, abyste si váš alternativní styl ve zdraví dlouhodobě udrželi.
10.Alternativní strava a životní styl s sebou nese i touhu dát lepší život a svobodu zvířatům. Dejte jí i vašim dětem, jejich výživa je jiná než u dospělých.

Výše uvedené informace jsou pouze těmi základními zásadami, a jako nutné minimum je potřeba je při alternativní stravě respektovat.

Styly alternativní stravy – CO KDO JÍ NEBO NEJÍ ?

Vegani : červené maso/ne, drůběž/ne, ryby/ne, vejce/ne, mléčné výrobky/ne, včelí med/ne
Ovovegetariáni : červené maso/ne, drůběž/ne, ryby/ne, vejce/ano, mléčné výrobky/ne, včelí med/ano
Laktovegetariáni : červené maso/ne, drůběž/ne, ryby/ne, vejce/ne, mléčné výrobky/ano, včelí med/ano
Laktoovovegetariáni : červené maso/ne, drůběž/ne, ryby/ne, vejce/ano, mléčné výrobky/ano, včelí med/ano
Pescetariáni : červené maso/ne, drůběž/ne, ryby/ano,vejce/ano, mléčné výrobky/ano, včelí med/ano
Pollotariáni : červené maso/ne, drůběž/ano,ryby/ne, vejce/ano, mléčné výrobky/ano, včelí med/ano
Pescepollotariáni : červené maso/ne, drůběž/ano,ryby/ano,vejce/ano, mléčné výrobky/ano, včelí med/ano