V potravě naše tělo přijímá v různém množství následující ŽIVINY :

Makroživiny : SACHARIDY, BÍLKOVINY, TUKY
Mikroživiny : MINERÁLY, VITAMÍNY

Vzájemný poměr množství stravou přijatých živin následně přímo ovlivňuje :
– váš zdravotní stav
– složení vašeho těla
– vaši tělesnou váhu

SACHARIDY . . . , co to je ?

–          jsou hlavním zdrojem energie, tvoří cca 45% – 60% z celkového denního příjmu energie
–          jejich příjem by měl převažovat v 1. polovině dne / snídaně ,svačina ,oběd /
–          doporučuji : max. 10% jednoduchých cukrů z celkového denního příjmu sacharidů,
příjem vlákniny 30g/den, 400g zeleniny a 200 g ovoce denně.
–          preferuji : celozrnné těstoviny, neloupaná rýže, brambory, pohanka, směs klíčků, ovesné a jiné obilné vločky, celozrnné pečivo a chléb.
–          akceptuji : ovoce, bílá rýže, bramborová kaše
–          nedoporučuji : výrobky z pšeničné mouky, bílé pečivo plněné nasladko i naslano, bílé těstoviny, kompoty, marmelády, slazené cereálie, zapékané müsli, cukr, džusy a nápoje s obsahem cukru, cukrovinky

BÍLKOVINY . . . , co to je ?

– jsou základem všech živých organismů, mají v těle funkce stavební, transportní, stimulační, obranné a regulační.
Jsou tvořeny aminokyselinami.
– jejich příjem by měl převažovat spíše v 2. části dne / oběd , svačina , večeře /
– tvoří cca 15% – 30% z denního příjmu energie.
– doporučuji : 1/2 živočišných a 1/2 rostlinných bílkovin
– preferováno : kuřecí a krůtí maso bez kůže, slepice, králík, libové hovězí, telecí, zvěřina, mořské plody, ryby,
vaječný bílek, Šmakoun.
– akceptuji : méně tučné (ne odtučněné) mléčné výrobky: tvaroh, čerstvé sýry, Lučina, Ricotta, Cottage, Gervais
nedoslazované kysané ml.výrobky : kefír, acidofilní mléko, kefírové mléko, bílý jogurt
rostlinné zdroje : čočka, hrách, cizrna, sója, tofu, tempeh
bílkovinné koncentráty / při sportovním výkonu vyžadujícím zvýšený příjem bílkovin
– nedoporučuji: tavené sýry, sýry tučné nad 30%, tučné maso zejména pak vepřové, rovněž tak uzeniny
zvýšený příjem bílkovin bez zeleniny a sportu

TUKY . . . , co to je ?

– jsou energetickou rezervou organismu, ukládají se jako podkožní nebo viscerální
– stravou přijímáme tuky nasycené (živočišné) a nenasycené (rostlinné) , jsou tvořeny nasycenými a nenasycenými
mastnými kyselinami ( omega 6 , omega 3 )
– tuky tvoří cca 20% – 30% z denního příjmu energie.
– doporučuji : 1/3 živočišných a 2/3 rostlinných a rybích tuků
příjem cholesterolu max. 300 g/den to je cca 1-2 vejce
– preferováno : tuky rostlinné ( oleje, semínka, ořechy, tuky obsažené v rybách, na smažení je vhodné „Přepuštěné máslo (ghí)“
– nedoporučuji : nasycené tuky, takže uzeniny a tučné maso (kromě ryb) včetně oleje palmového a kokosového , kakaového másla, tukové a listové pečivo, sušenky, máslo a náplně z něj, sádlo, tuky na pečení a vaření